We bespreken 4 soorten marketing onderzoek welke worden uitgevoerd om een bepaald concept beter te begrijpen. In dit geval praten we over 1) panelonderzoek, welke grote bedrijven zoals Unilever doen, 2) productonderzoek welke elk bedrijf wel doet, 3) telefonisch onderzoek om nieuwe klanten te vinden en 4) verpakkingsonderzoek, welke door producenten gedaan wordt.

1) Panelonderzoek

Een panelonderzoek kan voor verschillende zaken ingezet worden. Een panelonderzoek wordt ook wel een groepsdiscussie genoemd. Vaak heeft een bedrijf een groot bestand van deelnemers voor een panelonderzoek. Ook wordt er vaak gebruik gemaakt van een internetpanel. Het is vaak zo dat het panel wordt uitgenodigd door een marktonderzoeksbureau. In sommige gevallen kun je gebruik maken van een database van panelleden om ze uit te nodigen om deel te nemen aan jouw onderzoek.

Wat belangrijk is bij een panelonderzoek?

Als je een panelonderzoek gaat doen dan is het belangrijk dat de deelnemers ook voldoen aan jouw eisen. Doe je bijvoorbeeld een panelonderzoek om een nieuw product voor kinderen te laten onderzoeken, dan is het goed om een panel met kinderen te hebben. Op die manier krijg je relevante informatie over het onderzoek.

Het is natuurlijk ook mogelijk om het onderzoek fysiek te doen. Je nodigt dan een compleet panel uit om bij jouw bedrijf langs te komen of op een specifieke locatie om een panelonderzoek uit te voeren.

Groepsdiscussies

Het is ook mogelijk om een groepsdiscussie te organiseren. Je kunt dan meerdere mensen uitnodigen om deel te nemen aan een groepsgesprek. Door de discussie te leiden ontdek je vaak wat de menen en panelleden graag wel willen en wat niet. Het is een uitstekende manier om meer inzicht te krijgen in waar je het beste voor kunt kiezen en wat het panel belangrijk vindt.

onderzoek naar producten

2) Product onderzoek

Als je een nieuw product wilt introduceren in de markt dan is het goed om een product onderzoek te doen. Je kunt een product onderzoek doen om te kijken of het product zal aanslaan of niet. Is er wel vraag naar een specifiek product? Misschien een product onderzoek naar een merknaam, de verpakking en de geuren, kleuren en smaken.

Natuurlijk is het ook zo dat een product onderzoek kan helpen om de prijs te bepalen. Daarnaast is het ook mogelijk om een product onderzoek te doen voor het onderzoeken van het imago.

Hoe wordt een product onderzoek gedaan?

Een product onderzoek wordt vaak face-to-face gedaan. Dit kan in een kleine groep zijn, maar ook in een grotere groep. Een product onderzoek kan dan de reacties direct zien van de deelnemers. Ook kan men aansluitende vragen stellen om een goed beeld te krijgen van het resultaat van het product onderzoek.

Ook kan men een in-home onderzoek doen. Hierbij gaat men naar de consument toe om het product onderzoek in een huishoudomgeving te doen. Daarnaast zijn er ook straatinterview product onderzoeken. Er worden dan willekeurige mensen op straat aangesproken om hun mening te geven over een product. Het is een eenvoudig en gemakkelijke manier van product onderzoek.

3) Telefonisch onderzoek

Een van de gemakkelijkste manieren om een onderzoek te doen is via de telefoon. Als je een onderzoek via de telefoon doet dan heb je veel meer mogelijkheden om feedback te krijgen. Je krijgt meer informatie dan een simpele mogelijkheid bij een meerkeuze antwoord. Het is tegenwoordig echter wel wat moeilijker geworden.

Nieuwe wetten!

Het is tegenwoordig niet meer toegestaan om willekeurig mensen op te bellen. Het is belangrijk om de regels op te volgen. Je kunt dus niet meer willekeurig mensen opbellen. Het is echter wel mogelijk om deelnemers aan een panel van telefonisch onderzoek op te bellen. Vervolgens kan men je helpen om de vragen te bespreken.

Steeds minder mensen hebben een vaste aansluiting en de mobiele nummers worden niet bekend gemaakt. Tenminste niet altijd.

Waarom een telefonisch onderzoek?

Een van de belangrijkste redenen om te kiezen voor een telefonisch onderzoek is, omdat het aardig te programmeren is. Een telefoonnummer komt uit een bestand, de computer belt het nummer en de medewerker start het interview. De gegevens worden tijdens het gesprek ingevoerd en uiteindelijk is alle data direct verwerkt. Snelheid dus! Tevens weet je dat de vragen allemaal op de juiste manier begrepen zijn en dat men geen onbenullige antwoorden heeft gegeven. Ook kan men aanvullende vragen stellen om een nog beter antwoord te krijgen.

4) Verpakkingsonderzoek

Als een nieuw product wordt gelanceerd dan is het natuurlijk belangrijk om de producten goed te verpakken. Het is dan goed om dit ook goed te onderzoeken.

Laten we de belangrijkste vragen hieronder opsommen van een verpakkingsonderzoek. Hier volgen ze:

  • Wat is het design van de verpakking van het product?
  • Wat is het formaat van de verpakking van het product?
  • Hoe is het gebruiksgemak van de vorm van de verpakking van het product?

Wat is het belang van een verpakkingsonderzoek?

Het onderzoeken van de verpakking is natuurlijk zeer belangrijk. De verpakking is een bepalende factor voor consumenten om een product wel of niet te kopen. Het is daarom goed om een verpakkingsonderzoek uit te voeren. Op die manier kan je vooraf veel beter inschatten of de verpakking goed is en er voor zal zorgen dat het product een succes gaat worden.

Het belangrijkste is dat je een verpakkingsonderzoek doet onder de doelgroep van het product. Als je een verpakkingsonderzoek doet onder senioren voor een product voor kinderen dan sluit dit natuurlijk niet goed aan. Als het onder de moeders van de kinderen wordt gedaan dan zal het beter aansluiten en helpen om de producten beter te verkopen.